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구글 애널리틱스 - 1부 1장 : 웹 트래픽 정보의 중요성 (Google Analytics)

Ostrich96 2017. 5. 30. 15:05
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브라이언 클리프튼, 『구글 애널리틱스 손쉬운 웹 분석을 위한 최고의 도구』, 이세현·박종채 역, 에이콘 출판 이다.


1부 : 웹사이트 성공 측정하기

 - 1장 : 웹 트래픽 정보의 중요성

 - 2장 : 다양한 웹사이트 분석 방법론

 - 3장 : 구글 애널리틱스 적용 분야


2부 : 구글 애널리틱스 리포트 활용

 - 4장 : GA 인터페이스의 활용법

 - 5장 : 주요 리포트 10가지


3부 : 구글 애널리틱스 적용

 - 6장 : 구글 애널리틱스 시작하기

 - 7장 : GA 고급기능 사용법

 - 8장 : 사례로 보는 GA 환경설정법

 - 9장 : GA 조작법


4부 : 방문자 데이터를 이용한 웹 개선

 - 10장 : 핵심 성과 지표

 - 11장 : 실전 분석 업무






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Google Analytics


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웹 트래픽 정보( Web Traffic Information) 의 중요성



온라인 활동이 아주 큰 비중을 차지하고 있는 현대사회에서 웹 트래픽 정보의 중요성은 아무리 강조해도 지나치지 않다.


웹 트래픽 정보란, 웹사이트에서 방문자들이 보내고, 받는 데이터에 관한 정보를 뜻한다

이 정보는 방문자 수가 될 수도 있고 방문 페이지 또는 이탈 페이지 등이 될 수도 있다. 


우리는 이 정보들을 GA를 통해서 수집하고, 또 분석할 수 있다. 


어떤 사이트에서 어떠한 페이지가 인기가 있는지, 또 어느 국가에서 주로 접속하는지, 

단순한 방문이 아닌 실질적인 행동 (댓글이나 공감, 또는 쇼핑몰의 경우 구매 등) 

으로 전환되는데 걸리는 시간과 이어지는 확률은 얼마인지 등을 

분석하는 것은 웹사이트를 운영하는데에 있어 실로 유용하며, 

온라인 마케팅의 필수적인 과정이라고 볼 수 있다.



기본적인 웹 트래픽 지표



하루 방문자수 / 평균 전환률( 방문이 구매, 다운로드 등으로 이어질 확률) / 최다 방문페이지/ 지역별 분포 및 사용 언어/

웹사이트 평균 방문 시간, 재방문율 / 평균 방문 심도(depth) /  웹사이트의 수익과 유입 출처 등



웹사이트 분석



웹사이트 분석의 목적은, 온라인 사업 전략을 더 나은 방향으로 수정하기 위해 지식을 제공하여 올바른 의사결정을 돕는 데에 있다.


조직에서 의사결정을 위한 판단 기준으로 KPI (핵심 성과 지표) 가 중요한데.

GA를 통한 데이터 분석으로 이 KPI를 도출하고 수립할 수 있다.


예를 들어, 

'저번 주 내 블로그 방문자가 1,000명이다, 이번 주는 1,100명이다' 는 일종의 데이터이며, 

이 데이터를 바탕으로 ' 방문자가 저번 주 대비 10% 증가했다' 라는 KPI를 도출할 수 있다.



그리고 이러한 KPI분석을 통해서 의사결정을 할 경우, 명확하고 지속적인 프로세스를 목적으로 하는 것이 중요하다. 

예를 들어, 방문자 유도 → 실적 측정  추이 분석  지속적인 개선을 위한 테스트 

와 같은 지속가능한 프로세스를 거쳐야지, 일회성 조치에 그쳐서는 안된다. 




웹 트래픽 파악


웹사이트는 저마다의 '목표'가 있다. 

전자상거래 사이트에서는 그 목표가 제품의 '판매' 일 것이며, 

내 블로그와 같은 사이트는 '공감'과 '댓글' 또는 '조회 수' 가 그 목표일 것이다. 

(부족한 제 글에 공감과 댓글은 언제나 환영합니다) 


GA가 제공하는 웹 분석 정보는 매우 방대해서 모든 데이터를 활용하기에는 힘들다. 

따라서 자신의 비즈니스 목표에 따라 좀 더 중요한 정보를 바탕으로 

웹사이트를 운영해 나가는 것이 중요하다. 


목표가 명확하다면, 방문자 데이터 활용 및 가설 수립을 좀 더 수월하게 할 수 있다. 

 

전자상거래 사이트의 경우,방문자들을 단순한 사이트 '방문'이 아닌, 

상품 '판매'로 이끄는 것이 명확한 목표이므로, 


유입 경로 별 목표 전환율이나, 접속 시간대 별 목표 전환율 등의 데이터를

활용하는 것이 수익 창출에 효율적일 것이다.




참고


웹사이트 분석에 투자하려고 하나, 사내에 전담 인력을 두는 것이 여의치 않다면,

구글에서 인증받은 웹 분석 컨설턴트(GAAC)로 구성된 네트워크 이용이 가능하다고 한다.

https://support.google.com/partners/answer/3125774?hl=ko





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Google Analytics is a freemium web analytics service offered by Google that tracks and reports website traffic.[1] Google launched the service in November 2005 after acquiring Urchin.[2] Google Analytics is now the most widely used web analytics service on the Internet.[3] Google Analytics is offered also in two additional versions: the subscription based Google Analytics 360,[4] previously Google Analytics Premium, targeted at enterprise users and Google Analytics for Mobile Apps, an SDK that allows gathering usage data from iOS and Android Apps.
Integrated with AdWords, users can now review online campaigns by tracking landing page quality and conversions (goals). Goals might include sales, lead generation, viewing a specific page, or downloading a particular file.[5]
Google Analytics' approach is to show high-level, dashboard-type data for the casual user, and more in-depth data further into the report set. Google Analytics analysis can identify poorly performing pages with techniques such as funnel visualization, where visitors came from (referrers), how long they stayed and their geographical position. It also provides more advanced features, including custom visitor segmentation.[citation needed]
Google Analytics e-commerce reporting can track sales activity and performance. The e-commerce reports shows a site's transactions, revenue, and many other commerce-related metrics.[6]
On September 29, 2011, Google Analytics launched Real Time analytics.[clarification needed][7]
A user can have 100 site profiles. Each profile generally corresponds to one website. It is limited to sites which have a traffic of fewer than 5 million pageviews per month (roughly 2 pageviews per second) unless the site is linked to an AdWords campaign.[8]
Google Analytics includes Google Website Optimizer, rebranded as Google Analytics Content Experiments.[9][10]
Google Analytics Cohort analysis feature helps understand the behavior of component groups of users apart from your user population. It is very much beneficial to marketers and analysts for successful implementation of Marketing StrategyGoogle acquired Urchin Software Corp. in April 2005.[2] Google's service was developed from Urchin on Demand. The system also brings ideas from Adaptive Path, whose product, Measure Map, was acquired and used in the redesign of Google Analytics in 2006.[11] Google continued to sell the standalone, installable Urchin WebAnalytics Software through a network of value-added resellers until discontinuation on March 28, 2012.[12][13]
The Google-branded version was rolled out in November 2005 to anyone who wished to sign up. However, due to extremely high demand for the service, new sign-ups were suspended only a week later. As capacity was added to the system, Google began using a lottery-type invitation-code model. Prior to August 2006 Google was sending out batches of invitation codes as server availability permitted; since mid-August 2006 the service has been fully available to all users – whether they use Google for advertising or not.[14]
The newer version of Google Analytics tracking code is known as the asynchronous tracking code,[15] which Google claims is significantly more sensitive and accurate, and is able to track even very short activities on the website. The previous version delayed page loading and so, for performance reasons, it was generally placed just before the </body> body close HTML tag. The new code can be placed between the <head>...</head> HTML head tags because, once triggered, it runs in parallel with page loading.[16]
In April 2011 Google announced the availability of a new version of Google Analytics featuring multiple dashboards, more custom report options, and a new interface design.[17] This version was later updated with some other features such as real-time analytics and goal flow charts.[18][19]
In October 2012 the latest version of Google Analytics was announced, called 'Universal Analytics'.[20] The key differences from the previous versions were: cross-platform tracking, flexible tracking code to collect data from any device, and the introduction of custom dimensions and custom metrics