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구글 애널리틱스 Chp. 02 : 데이터 분석이란?

Ostrich96 2017. 6. 7. 10:30
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김진, 『구글 애널리틱스를 활용한 데이터분석 입문』, 마소 캠퍼스




Chp. 01 : 구글 애널리틱스 소개


Chp. 02 : 데이터 분석이란?


Chp. 03 : 분석 방법론


Chp. 04 : 구글 애널리틱스 생태계의 이해


Chp. 05 : 구글 애널리틱스 기본 활용


Chp. 06 : 구글 애널리틱스 활용 질적 분석


Chp. 07 : 주요 Interface 이해하기


Chp. 08 : 디지털 채널 효과분석








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데이터 분석이란?


 데이터 분석은 크게 측정과 분석으로 나뉘는데, 측정이란 어떤 현상을 숫자로 표현해 내는 것을 말한다. 예를 들어, 유저들의 방문 횟수나 체류 시간 등을 미리 정의한 측정 지표를 통해 숫자로 표현해 낼 수 있다.

 분석이란, 측정을 통해 숫자로 표현된 것들을 풀어서 개별적인 요소나 성질로 나누어 내는 일을 말한다. 즉, 숫자로 표현된 내용을 해석해서 의미있는 결과를 도출해 내는 것이다. 이러한 분석을 위한 주요 데이터 유형은 크게 두 가지로 나뉜다.


분석을 위한 주요 데이터 유형


행동 데이터 : 방문자가 사이트에서 무엇을 하는지 알려주는 데이터로서사람들이 사이트에 어떻게 유입되었는지, 어느 페이지를 가는지 등의 행동 패턴을 측정할 수 있는 데이터이다.


행태 데이터 : 사람들이 어떤 행동을 왜 하는지 알려줄 수 있는 데이터이다. 예를 들면, 방문자 A가 사이트의 어떤 페이지에서 물건을 구매 했는지는 행동 데이터를 통해서 알 수 있지만, 왜 다른 페이지가 아닌 그 페이지에서 구매했는지는 행태 데이터를 통해서 알 수 있다. 

 그러나 이러한 행태 데이터는 GA같은 분석 도구의 데이터만을 가지고 도출해내는 것은 쉽지 않으며, 이 분석 도구의 데이터를 기반으로 소비자의 이해도나 설문조사, 인터뷰 등을 접목해서 도출해 낼 수 있다.



마케팅과 데이터 분석


데이터 분석은 ROI 마케팅, 즉 투자 대비 높은 수익률을 얻어낼 수 있는 마케팅의 가장 기본적인 요소라고 볼 수 있다. (Return Of Investment)


 데이터 분석으로 측정된 결과를 통해 분석 결과를 도출하고, 그러한 결과들을 바탕으로 수익율을 극대화 할 수 있는 전략을 세울 수 있다. 결국 데이터 분석은 그 자체가 목표라기 보다는, ROI 마케팅의 효과를 극대화하기 위한 가장 근본적인 수단과 방법론이라고 할 수 있다. 






Google is an American multinational technology company specializing in Internet-related services and products. These include online advertising technologies, search, cloud computing, software, and hardware. Google was founded in 1998 by Larry Page and Sergey Brin while they were Ph.D. students at Stanford University, in California. Together, they own about 14 percent of its shares, and control 56 percent of the stockholder voting power through supervoting stock. They incorporated Google as a privately held company on September 4, 1998. An initial public offering (IPO) took place on August 19, 2004, and Google moved to its new headquarters in Mountain View, California, nicknamed the Googleplex. In August 2015, Google announced plans to reorganize its various interests as a conglomerate called Alphabet Inc. Google, Alphabet's leading subsidiary, will continue to be the umbrella company for Alphabet's Internet interests. Upon completion of the restructure, Sundar Pichai became CEO of Google, replacing Larry Page, who became CEO of Alphabet.

Rapid growth since incorporation has triggered a chain of products, acquisitions, and partnerships beyond Google's core search engine (Google Search). It offers services designed for work and productivity (Google Docs, Sheets and Slides), email (Gmail/Inbox), scheduling and time management (Google Calendar), cloud storage (Google Drive), social networking (Google+), instant messaging and video chat (Google Allo/Duo), language translation (Google Translate), mapping and turn-by-turn navigation (Google Maps/Waze), video sharing (YouTube), notetaking (Google Keep), and photo organizing and editing (Google Photos). The company leads the development of the Android mobile operating system, the Google Chrome web browser, and Chrome OS, a lightweight operating system based on the Chrome browser. Google has moved increasingly into hardware; from 2010 to 2015, it partnered with major electronics manufacturers in the production of its Nexus devices, and in October 2016, it released multiple hardware products (including the Google Pixel smartphone, Home smart speaker, Wifi mesh wireless router, and Daydream View virtual reality headset). The new hardware chief, Rick Osterloh, stated: "a lot of the innovation that we want to do now ends up requiring controlling the end-to-end user experience". Google has also experimented with becoming an Internet carrier. In February 2010, it announced Google Fiber, a fiber-optic infrastructure that was installed in Kansas City; in April 2015, it launched Project Fi in the United States, combining Wi-Fi and cellular networks from different providers; and in 2016, it announced the Google Station initiative to make public Wi-Fi around the world, with initial deployment in India.